FIKS DEG SELV

Jeg bestillte en bok fra nettet. tenk deg glad het den. den handler om kognitiv terapi og jeg skulle snu om mitt eget tankemønster, da dette var veldig nedbrutt.

dette SKAL jeg klare sa jeg til meg selv, og begynnte selvransakelsen.

det var det det jeg skulle og ikke noe annet. jeg skulle ta tilbake kontrollen!

først måtte jeg bli kjent meg meg selv på nytt, når jeg ble redd/ usikker og deretter prøvde ta tak i situasjoner hvor dette oppstod. i begynnelsen da jeg ble mer og mer bevist lærte jeg og unngå situasjoner hvor jeg kunne bli påmindt min vonde fortid. dette hjelper en stund for og bli klar over hva som er hva,

 for og sortere bort vonde følelser. dette brukte jeg kansje også 1 års tid på.

så var det på tide og bygge meg selv opp igjen , det morsome da er at du kan velge litt selv hvem du vil bli eller du kan på en måte velge bort negative sider ved deg selv, når du blir klar over dem.

og jobben fortsatte. det var ikke bare og unngå situasjonene hvor jeg ble redd, for av en eller annen grunn forsvant de ikke.

EKSEMPEL

 jeg ble tatt med i en bil og skulle passes på da en eks kjæreste skylte Han noen penger ( om jeg forstod det riktig ) han ble tatt med i annen bil. det var en mann som skulle se til meg.

jeg husker han og bilen han kjørte. jeg satte meg inn og det var ikke håndtak på innsiden eller mulighet til og ta ned vinduet. han kikker på meg og sier .

Hvis kjæeresten din ikke betaler, er det en tlf samt for meg og jeg sender deg til paris for og jobbe som prostituert

.. hele greia var veldig ubehagelig.

jeg har i senere tid snakket med psykolog om dette for og prøve og avpostraumatiseres , men uansett hvordan vi prøvde og håndtere fortiden ble jeg aldri helt kvitt med traume… da sa hun

en traume kan også være noe som ligger i underbevisst heten din , så om du på vei inn i denne grønne golfen , luktet en blomst ( selv om du kan ha vært påvirket) og ikke husker.. og du kjenner denne lukten igjen , kan kroppen reagere og du vil få tilbake panikkanfall/ pustevansker uten og være klar over hvorfor.

den er litt heavy og håndere ( få tak på ) i forhold til situasjoner hvor du kan ordne opp i fortid selv.

om jeg ble slått uten grunn, og dette senarioet blir spilt om igjen og om igjen for meg, enten via følelser eller bilder

kan jeg faktisk trene meg til  og stoppe opp, gå inn i sitausjonen hvor det skjer

og

faktisk slå ham tilbake, gjerne helt til jeg vinner slosskampen !

slik at jeg forrandrer på en heldelse som er skjedd, og går seirende ut av situasjonen , da vil ikke dette lenger plage meg på samme måten som det gjorde , iogmed at det ligger i minnet

dette heter og avpostramatisere en hendelse.

jeg brukte mye tid på og snakke om hva som hadde skjedd for og i det hele tatt prøve og lage en oversikt på kaoset mitt. sammtidig som jeg gjorde det brukte jeg tid på og meditere og gjøre mindfullness for en større ro.

 

Når dette er sagt , er jeg i dag nesten 10 år etter fremdels fryktelig opptatt av og holde indre ro i livet mitt, og vil ikke la noen ødelegge.

 

du får kjøpt boken tenk deg glad her BOKEN
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg