Norges selskap ( antikkens tid )

Nå må jeg høre deres mening. Det er mulig det er meg som er alt for sensitiv, men jeg klarer ikke og glemme et vers i et dikt(en sang) vi gikk imellom på skolen. vi analyserer diverse fra antikken bla.
Det her handler i og for seg om da Norge ville løsrives fra Danmark og bli selvstendige, men Et vers Bet jeg meg ekstra merke i.

det er tredje vers av ….

og set lyder slik:

En skål for deg min kjekke venn, og for de norske piker!
Og har du en. Så skål for den og skam for den som sviker.
Ja skam for den som elsker tvang, og hater piker vin og sang.
en skål for deg min kjekke venn og for de norske piker.

(slutt)

Hva tenker dere ?

Jeg har de siste årene lagt merke til hvor mange av oss for føyes etter andre kulturer enn den norske gammle. Om dette er i et forsøk på og imøtekomme og godta eller i god tro, blindhet for sin egen eller hva det kommer av, aner jeg ikke.
jeg selv glemte en periode hva jeg sto for og hvor mye jeg var verdt , selv jeg er kvinne! Etter flere år i lag med en mann fra en annen kultur enn meg.
Jeg har mye jeg kan si om temaet, men det jeg vil ha frem nå er at jeg sakte men sikkert fant meg i ting jeg tidligere ikke ville gjort.

Og det ser jeg igjen så klart nå, år etter vi brøt lag.
hva drev jeg med liksom ..?

jeg ser rundt meg i Storgaten og legger merke til forskjeller fra da jeg var ung og til nå Og jeg bare håper og ønsker at vi i dette landet kan bevare kulturen som ble skapt for oss mange år tilbake.
vær stolte, ærlige , rettskaffene og skål for kvinnene  av landet. Vidrefør arven og gå i fjellene. Vær stolt av naturen landet har og by på og av gammel slekt og historie.

natta klem fra meg 🍂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg